corrupted system

corrupted system

by Deleted user -
Number of replies: 36
اللسلام عليكم كليتنا العظيمه
ودلوقتي الحمد لله مفيش عندي اي ايمان ولا حب لكليتنا العظيمه ولا عندي اي امل انها هتبقى مكان ادمي بيحترم الانسان او حتى النظام وطول مهيا مش منظمه عمرها مهتنجح واللي بيتصرف فيها على الجوده ده ملوش لازمه لانها مينفعش تدخل وتبقة معتمده وهيا بالمنظر ده ... اي مكان محترم في العالم بيبقى فيها نظام وماشي بيه في كل حاجه . النتيجه محدش قال معادها وكأنها سر حربي وبعدين قولتو النهارده ومفيش حاجه بتظهر اهو غير كل ساعه واحد ما شاء الله على السيستم لو في حاجه الكليه مش قادره تبقى فيها على درجه تحترم متدخلش فيها خالص . وكالعاده زي اي نظام في مصر مش ملاحظ انو مبوظ اعصاب ومنكد على كام انسان دلوقتي وربنا اكيد شايف واكيد هياخدلنا حقنا في يوم وبس مش في موضوع ده كليتنا زي اي مؤسسه محتاجه اعادة هيكله من اولها لاخرها تتبني على احترام الانسان وتثقدير العقول وانها توفر فرص للناس اللي عايزه تبقى حاجه بجد او توصل لدرجه معينه . اتنمنى ان دا يحصل قبل مموت ان شاء الله . وهوا ده هيحصل لو ناس قرأت القرآن بتدبر وعرفت ان كل واحد مسؤل في مكان هيتحاسب على كل حاجه بيعملها وان ربنا يمهل ولا يهمل في حاجه في الدنيا او الدين ويا رب يجي يوم واشوف بلدي بلد آدميه :) . وبيتهيألي لو جه يوم وحسينا ان كليه بجد عايزه تبقى كليه حقيقيه هتلاقونا معاكو بكل طاقتنا وافكارنا اللي اول مبندخل الكليه بتدمر .:)
In reply to Deleted user

Re: corrupted system

by Deleted user -
جزاكي الله كل خير على الصراحة دي طلعتي كل اللي جوانا بس يا رب الناس تفهم و تتحرك
In reply to Deleted user

by Deleted user -
الكليه فعلا محتاجه تنظيم فى كل حاجه سواء الدراسه او التعامل مع الطلبه والموضوع مش موضوع اعتماد جوده وخلاص باننا نجدد عيادات او مدرجات ولسه نفس طريقه التفكير والتعامل ثابت زى ماهى لازم كل حاجه تتغير واكيد كلنا بنقول كده عشان دى كليتنا احنا مش كليه حد تانى
In reply to Deleted user

by Deleted user -
والله عندك حق مفيش اى احترام لينا بالمرة ,ومفروض اصلا فى الكليات اللى يتقال عليها كليات بجد بيعرفوا معاد النتيجة فى اول السنة مش السنة خلصت والامتحانات اتعلمت ومش عارفين معاد ليها لحد دلوقت وكل شوية كلام مختلف مفيش خطة فى الكلية دى ولا ايه كل حاجة كده من غير نظام وهوالاى ليرننج ده لزمته ايه مش ده مفروض تواصل مع الطلبة ولا ده معمول كده وخلاص دى كلية التجارة بتتواصل مع الطلبة بتوعها احسن من كدة,وكل شوية حرق دم لينا ولاهلينا معانا ,حسبى الله ونعم الوكيل
In reply to Deleted user

by Deleted user -
Allow me please, This is totally unacceptable !!!
waiting from 12 pm till 5:30 pm infront of the screen and having no results eventually !!
if there was any problem why don't you announce it? if it isn't possible to send all the results at the same time (or even DAY !!!!!! ) why do we use this so-called electronic FAST method ? and why were we promised to have it all of us today before 5 ?
I guess it would have been way better if it wasn't sent to the emails and we saw it at college as we used to ,years ago ...

the most annoying thing that some of our colleagues got it at the beginning of the day, and the overwhelming majority didn't... where's the equality ?

in addition, those who got it, got only grades, with no percentage... why was that ? WE need to know our marks ...
In reply to Deleted user

by Deleted user -
Allow me please, This is totally unacceptable !!!
waiting from 12 pm till 5:30 pm infront of the screen and having no results eventually !!
if there was any problem why don't you announce it? if it isn't possible to send all the results at the same time (or even DAY !!!!!! ) why do we use this so-called electronic FAST method ? and why were we promised to have it all of us today before 5 ?
I guess it would have been way better if it wasn't sent to the emails and we saw it at college as we used to ,years ago ...

the most annoying thing that some of our colleagues got it at the beginning of the day, and the overwhelming majority didn't... where's the equality ?

in addition, those who got it, got only grades, with no percentage... why was that ? WE need to know our marks ...
In reply to Deleted user

by Deleted user -
كل كلامك صح مليون في المية
بالاضافة...الله يرحم ايامك يا دكتور يحي عاشور ياللي كنت
بتطلعلنا النتيجة بعد 10 ايام
In reply to Deleted user

by Deleted user -
وكمان كانت النتيجه احسن من كده!!!!!!!!!!!!!!

In reply to Deleted user

by Deleted user -
I agree with my colleagues on all points. This is absolutely ridiculous. No one in the university has the exact date? No one knows when the results will be sent? .. and when they are sent, they;re sent in such a random, ludicrous manner with no order whatsoever? No wonder we are the laughing stock of educational systems around the world.. not even the results can be sent on time and when they are, they are sent without the details at all. This is absolutely unacceptable!
In reply to Deleted user

by Deleted user -

انا بس عايزة ااكد علي
احترام الطلبة و احترام وقتهم يعني انا مقتنعة تماما ان حصل مشكلة معينة ,طيب ليه محدش يبلغنا ويقلنا ان باقي النتايج بكرة ان شاء الله عشان حصل عطل ما دي حاجة حتفرق معانا جدا وتحسسنا ان في احساس بالطالب و احترام له ومش محتاجة اي سيستم ولا تمويل ولا اي حاجة!!!!
ثانيا مفيش اي شفافية في ان النتايج تتطلع من غير درجة في المية ...ايه الحكمة ما اكيد الكنترول رصد الدرجات
متتبعتش ليه؟؟؟؟

شكرا مقدما

In reply to Deleted user

by Deleted user -
موافقة جدا على كل اللى اتقال...ومش حتكلم على اللى حصل عشان تقريبا زمايلى قالوا كل اللى عايزااه...انا حتكلم على الللى بعد كدة.....اظن بعد المهزلة اللى حصلت انهردة ولغاية دلوقتى موصلناش رد حتى يحسسنا ان احنا بنىادميين ليها احترامها-من حقنا نطلب ونقول عايزين النتيجة تتعلق و يكون فيها المجموع النهائى.....انا فعلا مش فاهمة ايه الحكمة من اللى بيحصل دة..كل واحد يوصلو نتيجته لواحده ومن غير الدرجة...فين الشفافية؟؟؟....اثق اذاى انا بقى فى الدرجات والأوائل الى حيطلعوا ؟؟
ارجوكم بعد اذنكو نعلق الدنتيجة فى الكلية بالمجموع...دة مش طلب صعب ولا عييب...خصوصا ان احنا مش عارفيين نظبط حوار الايميلات دة...اللى اصلا انا شايفاه مش صح....يعنى لو كان لازم ناخدها من على النت يبقى النتيجة كلها تنزل و كل واحد يشوف نتيجته ...مش لازم السرية العنيفة دى ...مبتجبش حاجة غير قلة الثقة

وفى طلب تانى ولو انى حاساه معجزة للاسف...نعرف التراكمى بتاعنا

ولكم جزيل الشكر...ويا رييت نحس باهتمام حضراتكم اكتر من كدة
In reply to Deleted user

by Deleted user -
اعتقد انه من حيث المسئولية فابسط شئ ان الانسان يلتزم بكلامه و عهوده (ده لو على مستوى الفرد) اما لو على مستوى منظومة كاملة فبيتهيألى المشكلة اكبر. كان بالأولى محدش يقول ميعاد اصلا من انه يتقال ميعاد و الناس تقعد قدام الكمبيوتر و تسيب كل حاجة علشان فى الاّخر ما يلاقوش حاجة، ده غير التوتر اللى الناس كانت فيه مش عارفة دى عدم مسئولية واللا عدم احترام واللا عدم مصداقية واللا ايه بالظبط و كان بالأولى ان النتيجة ما توصلش لحد فى الدفعة اصلا من انها توصل لكام واحد و الباقى لأ . انا عارفة ان النظام الالكترونى جديد علينا و ليه مشاكله لكن برضه اللى حصل النهاردة ضايق الكل كان اسهل ان النتيجة تتعلق فى الكلية و نروح نجيبها و خلاص و على الأقل نعرف درجاتنا يعنى هى ايه الصعوبة فى دة؟
In reply to Deleted user

by Deleted user -
انا مش هقول أكتر من اللي زمايلي قالوه .. أنا بس هأكد علي نقطة .. ان اللي حصل انهاردة دة ورانا أد ايه احنا محدش بيحترمنا في الكلية دي ..
الساعة دلوقتي 8.30 و احنا من الساعة 12 قاعدين مستنيين أي أخبار عن النتيجة .. و للأسف احنا كان عندنا ثقة لأخر وقت ان دة عطل هيتصلح و النتيجة هتتبعتلنا انهاردة .. و الفكرة مش فكرة نتيجة بس .. الفكرة ان محدش حسسنا ان الغلطة اللي حصلت دي في أي محاولة لتصليحها ..
أولا بس انا عايزة اقول ان احنا متأكدين ان اللي حصل دة غلطة مش مقصودة و معندناش فكرة المؤامرة و لا حاجة .. بس الفكرة الغلطة دي مين حاول يصلحها ؟؟ .. محدش .. أبسط حاجة كانت تتعمل ان وقت ما حصل العطل كان حد يقولنا ان فيه عطل .. و كان ممكن ببساطة نسيب بقي موضوع التكنولوجيا دة و نعلق ورقة في الكلية بالكشف و الدرجات ,, و مكانتش هتقلل من اعتبار الكلية و امكانيتها خالص ادامنا .. بالعكس كنا هنحس ان الكلية لمرة فحياتها اتصرفت صح من تلقاء نفسها من غير و لا اعتراضات و لا اعتصامات .. !! .. أو علي الأقل كنتوا قلولنا و مش لازم تطلوعها انهاردة .. لكن مش لازم سياسة حرب الجواسيس اللي احنا ماشيين بيها فمصر دي .. !!!
ثانيا : لو كان فيه مشكلة من الأول في التعامل مع السيستم نفسه .. كان ممكن ببساطة تلجأولنا .. و احنا فدفعتنا ما شاء الله عدد الشباب اللي بيفهموا في الحاجات دي لا يعد و لا يحصي .. و أظن انهم كانوا هيبقوا مبسوطين بحاجة زي دي .. !!
ثالثا : لو كان لسة موصلش للادارة خبر ان في مشكلة عند دفعتنا أصلا ( و دة اللي متوقع ) .. فتبقي دي غلطة لا تغتفر , لأن من المباديء الأولية للتعامل مع الأجهزة و التكنولوجيا و الحاجات دي ان يكون في عنصر ادمي بيشرف علي الأجهزة دي .. مش نسيبها منها لنفسها .. و دة اللي طبعا محصلش لأن علي حسب ما سألنا .. اتقالنا ان الكنترول مشي من الساعة 1.30 و قالوا " ان النتيجة كلها عالنت " .. حتي لو كانت الدنيا صيام و مكنووش قادرين يكملوا شغلهم للاخر ,, كان أضعف الايمان ان حد بس يتأكد ان النتيجة وصلت .. و دة اللي طبعا محصلش ..
و يا ريت طلب بسيط أظن انه من حقنا بعد اللي حصل دة ,, يا ريت من السنة الجاية منستخدمش بقي التكنولوجيا دي عشان للأسف احنا لسة مش مؤهلين لاستخدامها .. !!
و يا ريت طلب تاني مظنش انه هيبقي متعب فحاجة .. احنا عايزين النسبة بتاعت كل واحد فينا .. و أظن قليل من الشفافية مش هتضر الكلية فحاجة ..

و اخر حاجة دعواتنا بس ان من السنة الجاية مش هقول كل حاجة تتصلح بس علي الأقل نحس ان في أي خطوات ببتاخد عشان الكلية تتحسن شوية
..
In reply to Deleted user

by Prof. Maha El Tantawi - -
This is a screen shot of results of 3rd yr sent today at 11.30
outlook

I will resend again now in sha Allah

I guess you will find it in your junk box
In reply to Prof. Maha El Tantawi -

by Deleted user -
Thanks Dr Maha, finally received but in inbox not junk
In reply to Deleted user

by Deleted user -
dr maha,i am third year student i didn't receive my result until now and my friends in section one received it please dr, check this out,my account is a.elbedaly08033,thanks in advance

In reply to Deleted user

did u answer the survey befor 8 am today?

yes dr

by Deleted user -
yes dr about three weaks ago please dr check this out i will get mad

In reply to Deleted user

Re: dr

by Deleted user -
what should i do now dr maha
In reply to Deleted user

Ahmed,
I checked myself. you didnt answer the courses and lecturers' survey; u answered the exams survey

the rule is u need to answer both. u need to do it to get the results sent to ur email

by Deleted user -
د. مها مساء الخير
دكتور احنا لو رحنا الشئون بكرة ان شاء الله ممكن نعرف ال % بتاعتنا ان شاء الله ؟

In reply to Deleted user

Esraa,
you need to check with Students' Affairs for this
After sending the updates of 3rd and 4th yrs, total and overall percent plus rank will be emailed to those who answered the survey in sha Allah- this week

by Deleted user -
Al salamu 3alaykom Dr Maha,
I heard that those who got ' emteyaz ' only are going to get their ranking , while the percentage is going to be sent for all grades... is this right?

Thanks a lot :)

by Deleted user -
دكتور انا متشكر جدا واسف على الازعاج ,حضرتك لو انا حليته دلوقتى ممكن حضرتك تبعتيلى النتيجه تانى ولا هتيجى امتى
In reply to Deleted user

by Deleted user -
Dr:I made the survey now when will i see the results?
In reply to Deleted user

tomorrow in sha Allah will send the updates of 3rd and 4th yrs similar to ur case

by Deleted user -
انا متشكر جدا يا دكتوره وانا اسف لو كنت ازعجت حضرتك.
In reply to Deleted user

مفيش ازعاج و لا حاجة
العفو

by Deleted user -
dr maha please,when will the updates for 3rd y will be sent,thanks
In reply to Deleted user

I hope u got it ya Ahmed by now
Al;ready sent by now
Congratulations for success

by Deleted user -
Al salamu 3alaykom Dr Maha,
I heard that those who got ' emteyaz ' only are going to get their ranking , while the percentage is going to be sent for all grades... is this right?

Thanks a lot smile
In reply to Deleted user

by Deleted user -
دتور لو سمحتي لو عايزة اعمل تظلم في مادة من مواد طب بشري ايه الخطوات اللي ممكن اعملها وتاخد وقت قد ايه وامتى وفين اروح وهل هشوف ورقتي ولا مجرد اعادة تجميع للدرجات وانا مش موجودة
In reply to Deleted user

أمانى
ممكن تسألى شئون الطلبة- أعتقد هم ممكن يفيدوكى: أ. هانى