ما هى الجودة ؟

Re: ما هى الجودة ؟

by Prof. Maha El Tantawi - -
Number of replies: 0
ايوه يا فاطمة طبعا تم الاستعانة بمهندسين. الحقيقة ان الجامعة بتستخدم استشاريين فى لجان من الكليات المختصة. يعنى التقرير الفنى عن حالة المبنى و احتياجات و شروط و اساليب الترميم وضعه لجنة من اساتذه هندسة: كل التخصصات اللى انا مش بافهم فيها حاجة: انشائى و صحى و تكييف و كل حاجة. الحقيقة اننا منقدرش نفتح معملين على بعض من غير موافقة اللجنة. حتى لما جينا نعمل وصلات الانترنت للدخول على شبكة المجلس الاعلى للجامعات كان لازم نخطر هندسة رسمى مع ان اللى بيعمل الوصلات هندسة برضو.
التقرير موجود طبعا و مع كل ترميم بيتراجع من اساتذه هندسة و كل رئيس جامعة ييجى يعطى لنا جزء من التمويل. و مهارات العميد انه او انها تقدر تجمع اكبر قدر من التخصيص و يتنفذ فى الموعد المطلوب علشان الوقت المخصص للصرف ما يروحش قبل الحصول على الموافقات اللازمة.

الحقيقة بالنسبة للاجتماعات انا عندى طلب. لجنة الجودة فعلا عملت اجتماعات بس انا حاسة انها ما عملتش نتيجة بدليل ان معظم الناس مش عارفة حاجة. انا حاحاول اطالب بنشر الخطة التنفيذية للمشروع بحيث كل الانشطة تبقى معروفة و نعمل ميعاد ثابت كل اسبوع انتم تختاروا نقطة نناقشها و نتكلم فيها و نشوف كل المقترحات و كيفية تطبيقها